A gólem-történetekkel a zsidó folklórban találkozhatunk és ezek jelentik a legismertebb, és a képzőművészetben sokszor feldolgozott történeteket mesterségesen életre keltett alkotásokkal kapcsolatban. A gólem héber szó ami élettelen tömeget jelent. Agyagból és vérből gyúrt majd Kabbala mágia révén életre keltett testek amit zsidó rabbik követtek el a legendák szerint, a keresztény Bibliában pedig egyszer lehet találkozni a szóval, mégpedig annak kapcsán hogy az első ember: Ádám is egy gólem volt amíg életet nem lehelt belé Isten. Munkák elvégzésében való segítségen túl általában a helyi zsidó közösségek megvédése is feladatuk volt, ezért a zsidókat védelmező agyagemberként él a köztudatban. A sok történet cseh és lengyel zsidók között terjedt a középkor folyamán és kettő lett elhíresült közülük, a prágai Löw rabbi és a chelmi Elijah rabbi esete. A lengyelországi Chelm városában az Elijah Baal Shem (1550-1583) nevezetű fiatal rabbi homlokra írással aktiválta és inaktiválta a gólemjét. Az először felvésett "emet" szó azt jelenti hogy igaz, amikor nyugvó állapotba akarta helyezni művét akkor pedig törölte az első betűt, megkapva így a halált jelentő "met" szót. Csakhogy a gólem növekedett és végül már nem ért fel teremtője a homlokáig, ezért arra utasította Elijah rabbi hogy vegye le a csizmáját. Amikor térdre ereszkedett letörölte homlokáról a betűt de az élettelen tömbbé alakult gólem összeomolva ráesett, és halálra zúzta állítólag. Szintén a 16. század vége felé történt hogy Prágában Júda Löw ben Becalél rabbi (1520-1609) a prágai zsidó közösség megvédéséért próbált meg alkotni egy gólemet, és sikerrel járt. Az életre keltés itt vésés helyett egy papírdarab segítségével történt melyre Isten neve volt írva és a teremtmény szájába kellett tenni, esténként és szombatonként pedig kivenni hogy megpihenhessen. A legnépszerűbb verzió szerint egy este elfelejtette kivenni és gólemje feldühödve azon hogy nem kapja meg a pihenőjét, az utcákra szabadult és törni-zúzni kezdett. Végül sikerült leállítania a rabbinak és állítólag a Régi-új Zsinagóga padlásán találhatók a maradványai ma is, Prágában. Ez ihlette az 1915-ös Paul Wegener-féle filmet ami elveszett, de 1920-ban is készült egy ami viszont fennmaradt. Ez az egyetlen jelentős filmalkotása a témának de a prágai zsidónegyedben ma is találunk gólem figurát árusító boltokat.
|